WAHAI PARA ANAK LELAKIi, LAKUKANLAH INI KETIKA ORANG TUA MU MENINGGAL...? ( YUK DI SHARE GUYS )



Inilah beberapa hal, terutama buat anak lelaki, saat orang tuanya meninggal...
Apabila Ibu Ayah kita meninggal, turunlah dalam liang lahat dan sambutlah mayat beliau, buka papan penutup keranda (tempat usungan mayat), angkat mayat Ibu Ayah kita.

Biarkan kita yang memutarkan mayat Ibu Ayah kita menghadap ke kiblat. Kita yang melakukan!!! Tidak cuma melihat saja orang lain yang lakukan.

Allahu Robbi... " Ibu.. Terakhir kesempatan ini saya lihat Ibu ". Biarlah kita yang merelai ikatan di kepala serta di tubuh beliau.. Pegang perlahan tubuh Ibu kita, tujukan beliau dengan baik-baik, ambillah gumpalan tanah dan letakanlah di belakang tengkok Ibu kita.

 " Ibu, terakhir kali berikut saya lihat engkau ". Terlintas dalam hati kita sembari memegang Ibu kita... Ingat mulai sejak kita bayi, tangan Ibu kita ini yang mensuapi makanan ke mulut kita.

Ingat hari pertama kita dapat berjalan, muntah, berak, beliau lah orang yang tidak pernah sedikit juga untuk menampik. Seperti juga jahatnya anak pada beliau, kita tetaplah anak beliau dan senantiasa terima sebagai anak beliau.

Naiklah ke atas dan duduklah di pinggir makam beliau dan dengarkanlah " Talqin " yang di berikan teruntuk Ibu kita. Hari paling akhir ini lihatlah, tidak ada benda apa pun yang dapat kita berikan untuk bekal beliau terkecuali cuma Doa :

 " Ya Allah.. Saya angkat tanganku Ya Allah.. Saya ridho Kau ambil Ibu ku Ya Allah..
Dia yang melahirkan saya.. Ya Allah hari ini saya tinggal dia Ya Allah, saya serahkan dia atas urusan Mu belaka Ya Allah. Saya tadahkan tanganku Ya Allah.. Saya memohon dengan bebrapa begitu Kau ampunkan dosa-dosa Ibu ku, tolong Ya Allah.. Kasihani Ibu ku Ya Allah.. Saya yaitu hasil didikan dari dia. Ya Allah sayangi dia Ya Allah.

Maka akan beruntunglah Ibu kita, apakah Allah akan menolak doa itu? Allah tidak bakal menolak doa ikhlas yang datang dari seseorang anak.

Pesan ini untuk bebrapa sahabat yang pada saat miliki Ibu Ayah masihlah hidup. Dan Untuk bebrapa sahabat yang Ibu Ayah sudah tiada...
Semoga bermanfaat....


Sumber : facebook
WAHAI PARA ANAK LELAKIi, LAKUKANLAH INI KETIKA ORANG TUA MU MENINGGAL...? ( YUK DI SHARE GUYS ) WAHAI PARA ANAK LELAKIi, LAKUKANLAH INI KETIKA ORANG TUA MU MENINGGAL...? ( YUK DI SHARE GUYS ) Reviewed by Unknown on 21.05 Rating: 5

Tidak ada komentar:

Diberdayakan oleh Blogger.